Sondag

Hej pa er! Sitter pa jobbet nu sa det ar darfor jag inte kan anvanda de svenska bokstaverna. Har verkligen inget att gora idag da den storre delen av alla ankomster (en stor svensk skolklass med larare) kommer ikvall. Sa har mest surfat pa olika kandissidor hela dagen...
 
Imorgon ar sista jobbdagen innan jag aker hem till Sverige vilket ska bli saaa skont. Ar ju bara ledig tre dagar fran jobbet sa det blir en kort men intensiv visit. Far anda tva hela dagar i Sverige sa det tyckte jag absolut det var vart! Dessutom spas det gott vader sa battre timing kunde jag ju inte haft (peppar peppar).
 
Pa onsdagen ska jag luncha med mamma i stan och pa kvallen drar jag och pappa till Marsta for att ata med mormor, Anna (och Borje?). Ska bli mycket trevligt! sedan ar mina foraldrar lediga pa torsdagen sa vi tankte val hitta pa nagot da om vadret tillater och eventuellt grilla pa kvallen.
 
Kommer tillbaka hit pa fredag formiddag och borjar jobba igen pa eftermiddagen pa fredag, sa det blir inte mycket vila efter det. Men fredagspassen brukar vara lugna sa det blir nog ganska chill. Pa lordagen ska jag och Seb ut och ata middag med Camilla och hennes nya kille... Ska bli valdigt trevligt. Sa lange sedan jag traffade henne, var langt innan jul! 
 
Sa schemat ar minst sagt fullspackat just nu!

Kommentarer
Postat av: Natalia

Hej!
Jag letade lite info om Nice på nätet och så dök din blogg upp haha! Skoj med en blogg om denna vackra stad!

Jag ska till Nice om en månad, jag och min fästman ska gifta oss i Cagnes sur Mer, och jag har faktiskt en fråga som du kanske kan hjälpa mig med...?

Jag undrar om du känner till någon bra frisör i centrala Nice, gärna gamla stan? Någon som kan fixa håret enkelt (ska inte ha någon uppsättning utan bara utsläppta lockar, alltså ingen kärnfysik här haha) och make up?

Känner du till någon får du gärna tipsa mig! Och andra tips också såklart, finns det något som man inte bör missa när man är där kanske? :)

Kram!

2013-05-05 @ 20:47:10
URL: http://nataliajohansson.blogg.se
Postat av: mormor

Det blir bråda dagar för dig.Nästan hela Märsta släkten kommer att få träffa dig på onsdag. Det är bara Viktor som har förhinder. Välkommen,vi längtar.

2013-05-05 @ 21:46:44
Postat av: Karin

Mormor: Ah vad kul! kommer bli sa mysigt.

Natalia: Vad roligt att ni ska gifta er har! Det ar jattegulligt i Cagnes sur mer. Jag kanner inte till nagon frisor i gamla stan men jag har klippt mig pa ett stalle i Nice Etoile (gallerian pa Jean Medecin) som jag vart jattenojd med! Det finns ett par frisorsalongen dar som ar lite "battre" om man sager sa! alltsa som ar lite kanda kedjor och inte privatfrisorer (vilket ju kan vara skont om man vill kora pa ett sakert kort...) vet inte om de gor makeuper men du kan ju fraga!

Mer an sa vet jag tyvarr inte! :/ har ni varit har manga ganger forut och varfor valde ni just cagnes sur mer? :)

Kram

2013-05-06 @ 12:40:14
Postat av: Natalia

Hej!

Åååh okey, tack för tipset! Ska kolla in den gallerian!

Jag själv har faktiskt inte varit i Nice tidigare, men killen har varit många gånger och även bott där en period. Men trots att man inte varit där känns det som jag har det, har sett så mycket bilder och videos att det känns som man kan den innan och utan :)
Cagnes sur mer blev det väl mest av praktiska skäl att svenska kyrkan ligger där, och så verkar det ju himla vackert! Vi kommer ner söndagen den 9 juni och ska gifta oss på torsdagen, men redan på tisdagen åker vi ut dit för att träffa prästen och kolla runt för att se vart vi vill bli fotade efteråt. Vill ju att det ska bli sagolika bilder haha :)

2013-05-06 @ 14:53:19
URL: http://nataliajohansson.blogg.se
Postat av: Caroline

Hej!

Du har nog fått tusen sådana här kommentarer, här kommer en till ;)

Jag vill flytta till Frankrike och har fått erbjudande om en au pairplats typ 40min från Nice. Jag vill komma igång med språket och sedan skaffa ett "eget" mer vanligt jobb. Nu undrar jag lite om Nice, plugga där osv. Har du några speciella inlägg man kan läsa kanske om detta? Allt är mest rörigt såhär i början hehe... men jag vill iväg! Eller om du har tips om forum/sidor med info om Nice och hur man får jobb/börjar plugga.

Jättetacksam för svar!

Ha ett par underbara dagar i Sverige! :)
/Caroline

Svar: Hej! Ursäkta för mitt sena svar. Vad kul! Hmm, jag vet ingen sida där du kan läsa om just Nice... Finns inte jättemycket sidor och bloggar härifrån tråkigt nog. Men Google runt lite så hittar du säkert massa info! Är det något speciellt du vill veta är det bara att fråga mig :) vart har du fått au pairplats? Har ju själv varit au pair så kan nog ge lite tips och råd!
Kram
Karin

2013-05-14 @ 04:04:49
URL: http://goforcharm.blogspot.com
Postat av: daniela

hoppas du har det riktigt bra i sverige! :)

2013-05-14 @ 19:08:19
URL: http://ddanielas.blogg.se
Postat av: Caroline

Hej! Tack för svaret. Nej jag frågade inte om någon sida att läsa om Nice på, jag har googlat massor och kollat lite här och var. Jag undrade om du har inlägg på din blogg om hur du hade det när du var au pair, hur du fick det första jobb efter det i Frankrike, hur det var, staden osv... jag ser att du inte har några kategorier nämligen. Vill mest få lite insikt och kanske tips... just på hur man får ett jobb sen när man lärt sig Franska lite bättre.
Speciellt jag vill veta: läste du via ett universitet i Sverige eller pluggade du på Franskt?
Jag har kanske fått plats i en liten by 40min från Nice som heter Tourrettes sur loup, ser helt jättesöt och fin ut på bilderna. Men kommer vara i Nice var dag om jag tar jobbet. Vet du någon bra språkskola i Nice för Franskans skull?
Hur skulle du beskriva staden? Är den mysig, vacker, härlig och finns det saker för "ungdomar" att hitta på? Nån sa att stan vimlar av pensionärer och att den inte är så rolig... (jag gillar dock pensionärer :)

Lång kommentar.
Tack!
Kram

Svar: Hej igen!
Hade faktiskt en kompis som var just i Tourrettes sur loup under tiden jag pluggade i Nice. Det verkar vara en mysig by, men rätt sömnig :/ och som du säger, inte så mycket ungdomar där. Hon hade dock bil och åkte ganska mycket till Nice på fritiden, men är man au pair så har man ju inte alltid jättemycket fritid heller. Fast det är ju såklart olika från familj till familj. Har du ett sånt schema att du är ledig om dagarna är det ju toppen! Men det tar åtminstone en timme att åka in tror jag.

Mitt personliga tips om du verkligen gillar Nice är nog att försöka hitta en familj DÄR. Jag har själv varit i den sitsen och det blir jobbigt i längden att åka fram och tillbaka, plus att familjen inte alltid uppskattar att du kommer och går hela tiden (och sent på kvällen). Men det kan du ju alltid prata med dem om innan, det kan ju vara så att de inte har några problem med det och i sådana fall är det ju bra.

Skulle kunna slänga ihop ett inlägg ikväll om hur jag gick tillväga för att få jobb och så om du vill! Så skriver jag all info i ett inlägg! Så håll utkik ikväll!

Kram!
Karin

2013-05-15 @ 14:41:08
URL: http://goforcharm.blogspot.com
Postat av: Caroline

åh vad du är bra som svarar :) tack.

nja min kompis menade Nice, att där finns mycket gamla människor. och så har jag hört att det är ganska turistigt. jag har aldrig varit där själv men har också hört att det är fint och mysigt. men samma vän (tyska boendes i Paris) som tycker att det finns mycket gamla människor i Nice anser också att staden inte är så vacker i sig. håller du med? finns det mycket att hitta på som ung vuxen? lätt att träffa folk?

jobbet skulle bestå i att köra barnen till skolan i Nice på morgonen, och sedan mellan 8- ca 16 är jag ledig att göra vad jag vill i stan under dagen. plugga franska tex :) de har haft många ua pairer och säger att de flesta är iväg i Nice eller nån annanstans på helgen och umgås med vänner, och att det är helt ok. de säger att jag kommer ha mycket frihet och fritid, vilket låter kalasbra ju! barnen är stora, tvåtonåringar, så det är mest att köra dem till och från skolan och någon sport då och då. samt lite tvätt och röja i köket ett par gånger i veckan. helger lediga. ingen curfew eller så heller hos familjen. jag tycker dem låter bra :)
var var du au pair? hur länge? lärde du dig mycket franska?
vad finns det mer för härliga ställen man kan åka på utflykt till under en helg? antibes, cannes? italien?
åh ja vad bra! jag hade älskat ett sådant inlägg om hur du fick jobb. hade varit kalas.

stort tack för att du tar dig tid och svarar på mina frågor :) det är såå bra.
kram

2013-05-16 @ 04:51:56
URL: http://goforcharm.blogspot.com
Postat av: Marie Bergman

Installera det svenska tangentbordet bara så är det inga problem, det var det första jag gjorde på mitt jobb här i Cypern =)

2013-05-16 @ 17:33:42
URL: http://livetiluxemburg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0