Nice-frågor

 
Jag fick lite frågor av en läsare som undrade hur Nice är att bo i och hur det är att plugga/söka jobb här. Så jag tänkte ägna det här inlägget åt det, så svarar jag på alla frågor samtidigt. Har jag glömt något, hojta gärna till!
 
Nice som stad.
Som en del av er vet så kom jag ju hit för att läsa en tremånaders språkkurs i franska på en språkskola. Jag var mest övertygad om att jag ville till södra Frankrike, men valde mellan ett gäng olika städer. Att det blev just Nice var nog främst för att jag varit här innan när jag gick i högstadiet, och verkligen gillade staden. 
 
Det enda negativa jag egentligen hade hört om Nice innan var att det var mest gamlingar och pensionärer här och ingen rolig stad för ungdomar. Fast den personen som sa det visade sig ha helt fel! Nu är Nice ingen tvättäkta studentstad som till exempel Montpellier eller Paris, men det är jättemycket ungdomar här året om och många som åker hit på språkresor, för att jobba eller helt enkelt bo här. 
 
Det finns inte oerhört mycket nattklubbar i Nice, här är det ber barliv som gäller, men charmen med rivieran är ju att man så lätt kan åka över till de närliggande städerna när man vill. Det är lite som att ha det bästa av alla världar inom räckhåll. Nice har ett ganska litet centrum, men jag tycker ändå man inte behöver så mycket mer - här har man ju strand, shopping, myllrande kvällsliv, kultur och god mat. Det faktum att centrumet inte är jättestort är faktiskt fördel, för man har lättare att lära känna staden och folk eftersom det inte är lika stort och anonymt.
 
Fick också en fråga om det är turistigt, och jaa, under sommaren är det ju det. Men vilken fransk kuststad är inte det under sommaren? Det är inget som jag stör mig på i alla fall och det känns ju aldrig som att komma till Kreta liksom. 
 
 
Att lära sig franska!
Okej, vi är många som läst franska i högstadiet och vi vet alla att det inte nödvändigtvis leder till några större språkkunskaper. Personligen var franska mitt favoritämne i skolan och språk har alltid varit lite det jag känt att jag varit riktigt bra på. Så för mig var det lite självklart att fortsätta lära mig franska när jag gick ut gymnasiet, frågan var bara mest HUR. Men efter lite reflekterande bestämde jag mig för att läsa en språkkurs i Nice. Jag bokade resan via Avista, eftersom de hade överlägset bäst priser då. Man kan dock boka kursen direkt via skolan om man vill slippa en del extrakostnader, men det blir då lite krångligare och man måste skicka in en del papper själv. 
 
Skolan jag valde är en privat skola och heter Azurlingua, och jag valde att bo på residenset som låg i samma byggnad som skolan. Jag var jättenöjd med den skolan! Tyckte den var gullig och personlig och jag älskade att bo tillsammans med andra studenter på det sättet. Dock måste jag påpeka att min franska inte tog några stormsteg under den tiden direkt. Vi studenter pratade ju mest engelska med varandra... Men så länge man pratar franska man går ut på stan och på lektionerna så lär man sig en del ord.
 
Jag vet även att Mälardalens högskola har en franskakurs varje år som läses på plats i Nice, den är dock ganska svår att få plats på, då den är extremt populär! Har dock ett par kompisar som läst den och tyckt den varit bra. Enda nackdelen har varit att hela deras klass är svensk... så det blir mest svenskpratande dessvärre.
 
Gällande pluggadet finns det många vägar att ta till för att läsa franska. Men det viktigaste är egentligen att man verkligen vill lära sig språket och att man inte tar till engelska när man är ute på stan och i affärer. Det är just när man vågar prata som man lär sig! Jag hade dessutom tur som träffade min pojkvän ganska tidigt (även ett hett tips för er som vill lära er franska, hehe) så för min del så gick det ganska snabbt med språket. Efter bara ett halvår hade jag redan en helt okej nivå och sedan blev det bara lättare och lättare, mycket på grund av att jag var au pair hos en fransk familj och senare även började jobba här.
 
Mina bästa tips för att lära sig språket:
 
  • Prata engelska så lite som möjligt. 
  • Umgås med fransmän och försök att integrera dig samhället, istället för att umgås enbart med utflyttade svenskar eller andra språkstudenter.
  • Lyssna på mycket fransk musik, läs tidningar och böcker
Men som sagt, den enda rätta vägen är att stanna en längre tid i landet. Kanske stanna lite längre efter språkstudierna? Vilket leder oss till den tredje punkten, nämligen att söka jobb! Jobbar man i Frankrike lär man sig nämligen ganska snabbt språket, då fransmän som bekant pratar väldigt dålig engelska. 
 
 
Att söka jobb
Många tror att man måste kunna flytande franska för att få jobb här,vilket inte riktigt stämmer. Man kan till exempel få jobb på ett av alla hostels som finns i Nice, där det är mest internationell personal och inget krav på att kunna franska. Man kan även söka jobb på någon av de alla pubar i gamla stan där det oftast är engelskspråkig personal. Bra är dock att ha baskunskaper i franska för att inte fastna helt i engelskan, då blir det lätt så att man inte pratar någon franska alls.
 
Man kan även få jobb som au pair. Mitt tips är dock att ta franskalektioner vid sidan av om du inte bor hos en fransk familj. Jag har till exempel bekanta som varit au pair hos svenska familjer och knappt lärt sig en mening franska på ett helt år... Vilket ju är lite trist åtminstone om man kommer hit i det syftet.
 
Kan man flytande eller nästintill flytande franska har man ännu större valmöjligheter vad det gäller jobb. Men lättast är dock ändå att hitta något inom restaurang eller möjligen hotellbranschen. Butiksjobb är smått omöjligt att få om man inte pratar perfekt franska (efter egna erfarenheter). 
 
Min slutsats är alltså - det är inte svårt att få jobb om man är trevlig, glad och inte rädd för att slita lite. Sommarsäsongen kan stundtals vara riktigt påfrestande, men trivs man på sin arbetsplats kan det bli en oförglömlig upplevelse. Ju mindre kräsen du är, desto lättare hittar du jobb. Mitt första var till exempel på en snabbmatsrestaurang. Jag ville mest komma in på arbetsmarknaden här och det var ganska tufft i början men nyttigt!
 
Något som kan vara bra är att fundera över vad du vill ha ut av ditt jobb - vill du lära dig franska kan det vara en bra idé att inte söka till sådana ställen som hostels där det är mycket engelskspråkig personal och där man "fastnar" lite i de umgängeskretsarna. Man integrerar sig mindre då och lever lite som i en expat-bubbla. Men vill man mest ha en kul sommar och träffa likasinnade är det toppen!
 
Sådär, det var mina tips! Tänkte även slänga in ett inlägg om städerna längst med rivieran inom ett par dagar, det är flera som har frågat efter det. Så håll utkik! :)

Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Jättebra inlägg! Att kolla på TV är också ett bra tips! Kanske börja med lättare program, typ "une famille en or" eller nåt sånt =)

Svar: Ja, tv är verkligen jättebra :)
Karin

2013-05-17 @ 09:28:10
URL: http://chezmoi.spotlife.se
Postat av: jessica

toppenbra tips! :) Jag flyttar till Nice i september för att börja med 8 veckors språkkurs, sen tänkte jag försöka stanna kvar och söka jobb :) Jag har tidigare bott i Paris så jag är inte helt värdelös på franska i alla fall, haha.

Vet du om det är något speciellt man måste tänka på för att kunna jobba i frankrike? Behöver vi svenskar någon form av social securitynummer eller räcker det med att bara skaffa ett franskt bankkonto? Kikar runt på internet men tänkte att jag kunde passa på att fråga dig också! :)

2013-05-18 @ 11:42:34
Postat av: Karin

Jessica: Vad kul!

For att jobba behover man ett sa kallat Carte Vitale, som ar ett sjukvardskort. Men om du borjar jobba nagostans och annu inte hunnit fixa det sa ar det bara saga att du haller pa att skaffa det! jag har jobba ganska lange utan ett sant kort... vilket inte ar bra for det kan ju handa att man blir sjuk! Men annars behover man inget speciellt for att borja jobba har!

2013-05-18 @ 14:16:55
Postat av: Anna-Lena

Angående Carte Vitale så måste man inte ha det innan man börjar jobba men däremot så måste företaget du jobbar för ansöka om ett numéro de sécurité social åt dig så att du kan fixa ett.

Svar: Jaha, då hade jag fel! Fast vad konstigt. För på alla jobb jag haft här så har det varit jag själv som skulle fixa det...
Karin

2013-05-21 @ 09:26:30
URL: http://chezmoi.spotlife.se
Postat av: Jessica

Karin och Anna-Lena, tusen tack för svaren :) :)

2013-05-21 @ 20:10:21
Postat av: Polly

Aww... Promenade des Anglais... I lived right behind the Radisson Bleu..Nice- Eternal sommaretid ;))) xx

Svar: I love it! You were lucky then :) yep, different from rainy sweden! ;)
Karin

2013-06-01 @ 11:26:24
Postat av: Caroline

Tack snälla du för inlägget! :) Ser fram emot nästa om städerna längs kusten. Kanon!

Caroline

2013-07-05 @ 12:11:59
URL: http://goforcharm.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0