La famille

Middagen med hans släkt var trevlig, men det slog mig än en gång att vi är så otroligt olika varandra. Ibland får jag bita mig i läppen för vissa grejer de säger... Och om det är något jag har svårt för i livet så är det trångsynta människor. Folk som levt i sin egna lilla bubbla hela sitt liv och inte upplevt andra kulturer än sin egen... Och som sen tycker att allt som är annorlunda är idiotiskt och fel. Istället för att sätta sig in i hur andra människor faktiskt känner. Ja, vi pratar rasism bland annat men också allmän trångsynthet och egoism.
 
Nu vill jag inte låta pretentiös men det känns verkligen som att få noll intellektuellt utbyte. Jag hade gärna sagt vad jag tycker lite mer ingående, men oftast räcker det med "men nu får ni väl ge er" på ett halvt skämtsamt sätt. Någonstans får ju gränsen gå. Jag blir seriöst förbannad på sådana människor så jag kan inte direkt sitta där och låtsats som att det regnar. Speciellt inte när folk runtomkring hör vad de säger... Jag vill helt enkelt inte vara en del av de korkade åsikter de har.
 
Nog för att pojkvännen har en del märkliga åsikter om vissa saker, men jag börjar fatta vart han fått dem ifrån när hans släkt är tusen gånger värre... Och de värsta är att deras belägg för sina åsikter är så otroligt korkade och ologiska att de inte GÅR att ta seriöst. Men man blir inte mindre förbannad för det.
 
Vissa gånger skulle jag verkligen önska att jag vågade markera mer hur jag känner, för inombords bubblar jag verkligen. Jag vet knappt hur jag ska bete mig längre men det börjar bli riktigt tjatigt. Jag vet att man inte kan komma överens på allting men vissa saker är ju verkligen grundläggande. Som respekt och acceptans. Jag trodde verkligen att det var någon som kom naturligt för de flesta men det börjar bli uppenbart att det inte är så. 
 
Det gör mig i alla fall otroligt glad över att jag inte uppfostrad på samma sätt. Och att jag faktiskt lärt mig att acceptera och respektera även sådant som är annorlunda och att jag har en stor empatisk sida som gör att jag bryr mig om hur andra känner. Tänk vad mycket enklare livet skulle vara om alla hade lite mer empati. Jag tror i alla fall att sådana egenskaper betalar i slutändan.

Kommentarer
Postat av: mormor

Precis så känns det för mig i vissa situationer. Är stolt över dina tankegångar, fast det visste jag förut. Är det så att en del av den äldre generationen inte hänger med i förändringarna ? Själv hoppas jag mycket på din generation. Puss o kram.

Svar: Sa kanske det ar! men anda ar vissa av dem inte sa mycket aldre an mig. Det ar sa obehagligt att hora hur folk resonerar kring vissa saker! Vi far hoppas att den har "trenden" snart dor ut.
Kramar!
Karin

2013-07-31 @ 11:47:54
Postat av: Marie

Vet exakt vad du menar! Har stött på ett antal sådana människor här på Cypern med!

Svar: Trakigt! blir lika besviken varje gang.
Karin

2013-07-31 @ 13:07:39
URL: http://marieguld.blogg.se
Postat av: Anonym

måste säga att din mormor verkar helt enastående!!

Svar: Vilken fin kommentar! Det kan jag lova dig att hon ar ocksa!! :) Kram
Karin

2013-08-03 @ 05:21:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0