Jämställdhet & utséendefixering.

 
Läste det här inlägget i Christines blogg (till er som inte besökt den innan - gör det!) och blev så glad att någon mer än jag reflekterade över detta. För det här är verkligen något jag ständigt tänker på när jag bor här, och tycker det är en av de största skillnaderna mellan Sverige och Frankrike. Jag tycker det är så intressant hur ett land som Frankrike, som är ett av världens mest rika och välutvecklade land, fortfarande kan ha en så otroligt gammaldags syn på många saker. 
 
Då tänker jag på det faktum att Frankrike känns som ett påtagligt mer utséendefixerat och ojämställt land än vad Sverige är. Framförallt gällande synen på kvinnor. Detta märks inte minst när man en helt vanlig kväll kollar på tv och märker att nästan alla kvinnliga presentatörer är antingen skönhetsopererade eller naturligt modellsnygga, och självklart unga. Jag tvivlar på att ens hälften av dem har en journalistutbildning. Medan männen som syns i tv nästan utan undantag är över 40 år, saknar hår på huvudet, ja, de uppfyller inga kriterier över huvud taget om man ser till det rent estetiska. Det märks tydligt att kvinnorna blivit anställda för sitt utséende, och männen för sin kunskap.
 
Dessutom är det allt som oftast en man som är programvärd, medan kvinnorna är inbjudna att diskutera i panelen eller stå vid sidan av som en snygg accessoar alternativt "luck-öppnare" i spelprogrammen.
 
Häromdagen när jag tittade på OS var det (som i de flesta fallen) ett par män i övre medelåldern som kommenterade. Hela tiden var det "här kommer den vackra Maria" eller "den söta lilla Sarah" när de presenterade de kvinnliga tävlande. Antingen den unga eller den söta. Det kändes otroligt oprofsigt och oseriöst. Som om utséendet skulle ha någon betydelse, speciellt i ett sådant sammanhang som OS?
 
Jag har märkt att fransmän är mer ytliga rent generellt sett också, och mindre blyga för att kommentera och kritisera varandras utséende. Det tänkte jag på i början när jag träffade min pojkvän, och vi gick på stan eller kollade på tv. Han har liksom aldrig lärt sig att hålla vissa kommentarer för sig själv utan kan slänga ur sig alla möjliga elakheter (som jag anser det vara) om folk på stan. Om deras kläder, vikt, utséende, vad som helst. Jag trodde ett tag att det var typiskt min pojkvän att prata så, men jag har märkt att alla hans kompisar är likadana.

Det intressanta är också att här nere ser alla i princip likadana ut. Jag menar, det är ingen som sticker ut sådär jättemycket rent utséendemässigt. Kanske beror det delvis på att Nice inte är någon storstad, och de må vara annorlunda i till exempel Paris. Men ändå. I småstäder i Sverige finns det ju punkare och mer alternativa stilar, eller hur? Inte bara i Stockholm. Och på tal om Stockholm. Ni kan ju fatta chocken när min pojkvän var där första gången. Han höll på att garva ihjäl sig åt varannan människa som vi gick förbi. Han hade typ aldrig sett folk med grönt hår eller tuppkam, haha.
 
Det roliga är att det är så talande för hur samhället ser ut här nere. Folk har ingen acceptans för mångfald och för sådant som är annorlunda. Allt som är "konstigt" eller annorlunda i deras ögon, möter de med kritik och negativitet.
Skulle kunna skriva hur mycket som helst i det här ämnet, men då får ni väl skavsår i ögonen. Haha.
 
Dela gärna med er av era åsikter inom ämnet!

Kommentarer
Postat av: Christine&Paris

Ja det där att kommentera andras utseende negativt har jag märkt. Vissa av C's barndomsvänner (dock inte hans närmsta) som kommer från fina familjer är sjukt ytliga och vissa ganska inskränkta. De har levt skyddat i fina områden (Neuilly, Paris Beverly Hills..) och aldrig behövt kämpa för någonting. Det är sorgligt på något sätt. Sen har han andra vänner som jag aldrig hört prata negativt om andra. Men jag märker det bland svenskar här också som bott länge i Paris. De tror att de är någonting och kan inte stanna med fötterna på jorden utan blir som les parisiennes.. Falska och döljer sin dåliga sjlvkänsla genom att snacka skit om andra. Herregud, mina chefer på praktiken kunde verkligen vara som två tonårstjejer. "Den är ful, den andra är fet, den tredje är korkad, den fjärde är konstig". Och sen nedvärderande skämt och hånskratt. Otroligt pinsamt med tanke på att de är 40 år och har barn!

Jag är dock ganska glad för att C inte är mer ytlig än att han reagerar på att en nyhetsläsare inte ser ut som en modell. Det kunde varit värre och ibland sätter han mig på plats när det kommer en groda ur min mun ;)

Förresten, en annan sak. Har du också tänkt på att fransmän trots sin artiga och väluppfostrade sida ofta inte har någon vett och etikett vid matbordet? Typ smaska, prata med mat i munnen och armbågarna på bordet..

2012-08-05 @ 22:55:34
URL: http://christineiparis.blogg.se
Postat av: Christine&Paris

Ja det där att kommentera andras utseende negativt har jag märkt. Vissa av C's barndomsvänner (dock inte hans närmsta) som kommer från fina familjer är sjukt ytliga och vissa ganska inskränkta. De har levt skyddat i fina områden (Neuilly, Paris Beverly Hills..) och aldrig behövt kämpa för någonting. Det är sorgligt på något sätt. Sen har han andra vänner som jag aldrig hört prata negativt om andra. Men jag märker det bland svenskar här också som bott länge i Paris. De tror att de är någonting och kan inte stanna med fötterna på jorden utan blir som les parisiennes.. Falska och döljer sin dåliga sjlvkänsla genom att snacka skit om andra. Herregud, mina chefer på praktiken kunde verkligen vara som två tonårstjejer. "Den är ful, den andra är fet, den tredje är korkad, den fjärde är konstig". Och sen nedvärderande skämt och hånskratt. Otroligt pinsamt med tanke på att de är 40 år och har barn!

Jag är dock ganska glad för att C inte är mer ytlig än att han reagerar på att en nyhetsläsare inte ser ut som en modell. Det kunde varit värre och ibland sätter han mig på plats när det kommer en groda ur min mun ;)

Förresten, en annan sak. Har du också tänkt på att fransmän trots sin artiga och väluppfostrade sida ofta inte har någon vett och etikett vid matbordet? Typ smaska, prata med mat i munnen och armbågarna på bordet..

2012-08-05 @ 22:58:06
URL: http://christineiparis.blogg.se
Postat av: Jessica

Detta är mycket intressant och jag känner igen mycket av det du skriver!

Min fransman (också från Nice) kunde vara väldigt frispråkig, jag blev ganska chockad och irriterad över detta. Precis som du, märkte jag snart att hans vänner också pratade på samma sätt.

Nu när han har bott i Stockholm i ett år skulle han inte direkt märka om någon sticker ut lite. Överhuvudtaget har jag märkt stor skillnad i hans sätt att tänka sedan han flyttade hit.

Varje gång vi är i Nice slår det mig hur efter de är, om man jämför med Sverige. Det vore jättekul om du skrev mer om kulturskillnaderna du stöter på.

Svar: Jessica: Vad kul att du har samma erfarenhet! Och vad intressant det där med svartsjuka. Det är faktiskt inget jag tänkt på, men det är mest för att min pojkväns kompisar nästan alla är singlar...
Men det jag vet är att det är mycket svartsjukedraman i hans bekantskapskrets, både från manlig och kvinnlig sida. Det känns lite som att vara på högstadiet ibland med all dramatik.

Sen är ju killarna här väldigt macho, och händer det något som skadar deras stolthet så blir det ju ett jäkla liv. Då måste de försvara sin position liksom. Och då verkar det inte riktigt spela någon roll om tjejen faktiskt gjort något fel, utan det verkar mest vara att killar är så rädda att tappa ansiktet, och se svaga ut utåt...
Karin

2012-08-05 @ 23:12:37
Postat av: Jessica

Något annat som jag har märkt är att tjejerna verkar vara väldigt svartsjuka? Till exempel när vi har varit ute med min pojkväns kompisar och deras tjejer, de sitter snudd på klistrade på sina killar hela kvällen, de lämnar knappt deras sida för att gå på toaletten.

2012-08-05 @ 23:22:46
Postat av: Fanny

Det som jag har märkt efter flera resor till Nice är just hur männen beter sig gentemot kvinnor och även yngre tjejer; de glor extremt eller säger saker som "woooow" "sexyyy" eller "ton numéro?" när man går förbi. Ibland kan de till och med nästan stryka sig emot en. Detta är såklart inget som är specifikt för just Nice (har upplevt det på flera andra ställen) men inte i Sverige.

Skulle vara intressant att få reda på mer om befolkningen i Nice! Finns det något mer annorlunda (både positivt och negativt) som du noterat? Är de lätta att bli vänner med?

Svar: Ja, absolut! Det där har jag skrivit om många gånger. Störde mig något enormt på det i början, men nu tänker jag knappt ens på det. Tyvärr är det oftast invandrare som beter sig på detta sätt. Då framförallt de från arabländerna. De är otroligt på, glor mycket och jag har flera kompisar som blivit förföljda av just araber på väg hem. Väldigt obehagligt... och otroligt tröttsamt, speciellt när man är blond och inte ser fransk ut. Det där är verkligen ett problem här och det har resulterat i ett slags hat mot invandrare från fransmännens sida.
Karin

2012-08-09 @ 10:53:00
Postat av: Mia

Det är bara att instämma att Frankrike har långt kvar innan det råder égalité. Speciellt i södra Frankrike tycker jag där utbildningsnivån är låg. Det är som Sverige i början av nittonhundratalet. När jag jobbade i Antibes lärde jag känna många fransmän förstås och det fanns en slags rivalitet mellan fransyskorna. De tryckte gärna ner varandra och snackade skit och vi pratade mycket om det där. Det är ju lite som det var här innan kvinnor blev jämlika. Om du är gift med en snubbe som står för utbildningen och inkomsten så är du beroende av honom och du kan inte lämna honom även om han är otrogen. Det enda sättet du då kan försvara din livlina, ergo din otrogne make, är genom att trycka ner potentiella konkurrenter.
Haha, det här var min studiespecialitet i franska på universitetet och jag skulle kunna prata om detta för evigt. Skulle så vilja göra en dokumentär om dagens unga kvinnor i Frankrike. De är inte så långt framme i utvecklingen som landet vill tro.

Svar: Gud, ja! Jag håller med dig. Utbildningsnivån är låg både när det gäller språk och allmänbildning. Det räcker att gå in på min pojkväns Facebook så ser man typ en miljon stavfel bland hans kompisar statusuppdateringar. De KAN verkligen inte stava. Och då har jag ändå bott här två år och de mer än tjugo år. Väldigt märkligt att utbildningsnivån är så låg. Det får mig verkligen att vilja utbilda mina barn i Sverige i framtiden...
Och angående rivaliteten mellan kvinnor, det jag har märkt är att man verkligen inte är rädd för att snacka skit om kompisar, arbetskamrater eller vad det nu kan vara. De vill gärna få sig själva att framstå bättre och de skäms verkligen inte över det. Dessutom skryter de ofta om sig själva, något vi svenskar ju är väldigt rädda för att göra.

Men jag måste flika in att jag tycker faktiskt det är lika mycket rivalitet mellan killarna. Det skulle kanske vara att killarna snackar mindre skit än tjejerna i sådana fall...
Men det har jag märkt framförallt med min kille och hans kompisar. Att det märks verkligen vilken machokultur de lever i. Mycket tävlan om vem som har störst muskler, vem som är snyggast, vem som får mest tjejer på klubben... jag, du vet. Väldigt ytlig rivalitet. Men så kanske det är över hela världen, vad vet jag? Jag är ju inte kille så det är svårt att veta. Men om jag jämför med killar jag känner här i Sverige, så är det absolut inte samma jargong dem emellan.

Och sedan känner jag inte jättemycket franska tjejer här, så det blir mer spännande i höst när jag börjar plugga och kommer lite närmare fransyskorna ;) Får se vad jag anser om detta då! Det är som sagt väldigt intressant.
Karin

2012-08-09 @ 13:57:59
URL: http://www.theswedishgirl.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0