like a frenchie



Ett tecken på att man blir som man umgås - när man upptäcker sig själv med en baguette under armen.

Nejdå, skämt åsido. Faktum är att jag känner mig mer och mer svensk här. Det är intressant det där om hur man beter sig utomlands. Det är ett faktum att man blir mer patriotisk när man flyttar utomlands och vill ta tillvara på sina svenska traditioner. När man själv blir invandrare förstår man verkligen varför invandrare är som de är i Sverige. Och i alla andra länder runtom i världen.

Man blir verkligen mer svensk när man flyttar utomlands! Man glorifierar allt som har med Sverige att göra, tycker att allt vi gör hemma är bäst på alla sätt och vis och kan diskutera i evigheter om varför allt är så mycket bättre i norden. Haha, fråga min pojkvän. Ibland blir jag nästan chockad när jag hör mig själv gå igång på varför fullkornsbröd är så mycket bättre än baguette. Eller varför skolorna är så mycket mer pedagogiska än här och folk är mer... ja, bättre helt enkelt. Svenska.

För att inte tala om när något handlar om Sverige på tv - jag blir helt galen! Typ skriker till min pojkvän "sa de Sverige?? sa de svenskar??" jag blir helt utom mig och följer allt med tv:n på högsta volym. Det känns som att jag själv är med på tv, haha.

Någon mer utlandssvensk som känner igen sig?


Kommentarer
Postat av: sarah

jag känner igen mig, fast jag är ju finsk då. och när jag tex bodde i sverige så känner jag mig som världens purfinne fast jag inte annars gör eller ens är det! :D

2012-01-14 @ 09:30:22
URL: http://sebbes.papper.fi
Postat av: Sofia

Känne rigen det där. Jag tror man lär sig uppskatta saker som innan togs för givet och av den anledningen känner sig mer svensk. På ett sätt blir dte också viktigare att hålla kvar sina rötter och sitt ursprung, annars är man liksom bara en "utlänning" i ett nytt land.

2012-01-14 @ 10:11:55
URL: http://www.intheheadofs.se/
Postat av: annelie berg

Jag känner igen mej, hur stolt man blir över Sverige och hur mycket mer man uppskattar landet när man väl flyttar hem igen.



Gud vilken mysig blogg från Nice verkligen, den spar jag! :)

2012-01-14 @ 10:14:52
URL: http://recently.se
Postat av: Marcus Ivarsson

JAg förstår dig till 100%!!!!!



/// Marcus

2012-01-14 @ 10:52:01
URL: http://mivarsson.blogg.se/
Postat av: ami

så kände jag mig när jag var i frankrike ^^

2012-01-14 @ 12:52:57
URL: http://silverlady.blogg.se/
Postat av: ☆ m a l i n .

Jag har själv aldrig bott utomlands, men jag kan verkligen tänka mig att det blir så! Och det är ju inte så konstigt :) Bara när jag var ute och reste i 5 månader så tänkte jag på svensk mat nästan varje dag haha...

2012-01-14 @ 13:06:07
URL: http://carlssonmalin.blogg.se/
Postat av: mormor

Tänk om alla här i Sverige som irriterar sig på att våra invandrare vill hålla på sina seder och bruk kunde läsa dina "upptäckter" så kanske förståelsen skulle öka. Blir mer och mer stolt över dig. Puss och kram.

2012-01-16 @ 10:45:11
Postat av: Christine&Paris

Hahaha! Jag är likadan. Om jag hör "suédois"-någonting på TV så är det som att öronen spetsas. "C'est quoi de la Suède?!". Och ja, patriotisk så det skriker om det. Men det är ju vårt land, som är bäst i världen. Typ ;)

2012-01-17 @ 09:42:32
URL: http://christineiparis.blogg.se/
Postat av: Jaroq

Känner inte igen mig ;)



Jag tycker tvärtom, "konstigt" att någon fortfarande TROR att det är "bra" (bättre) -hemma- när de nu har haft möjlighet/förmånen att resa och/eller bo på andra platser i världen!

så för min del; Mitt "bästa-hemma" ÄR alltid där jag bor s.a.s. Kanske inte alltid bra (fungerande) "i allt" - men Mitt Val!

Som italienarna 'säger' : Tutto il Mondo e UN Paese! ;)



Salut!

Jaroq



Och svenska skolor har ju falli ner/ligger på 26e plats

dvs det var länge sedan Sverige ens fanns i toppen!



PS "hittade" Din Blog -via- Mia :)

2012-01-18 @ 04:37:13
Postat av: Karin

Jaroq: Men det är ju just därför, för att man har fått förmånen att resa runt och se så mycket av världen som man inser hur bra man egentligen har det hemma. Man lär sig uppskatta saker som man inte uppskattade innan!



Och det här med skolorna, så tänkte jag mer på hur undervisningen är uppbyggd. Det är enormt stor skillnad på en fransk och en svensk lektion. I Sverige är lärarna mycket mer pedagogiska, och det tillåts mer diskussioner eleverna emellan. I Frankrike är det väldigt mycket mer "sitta tyst och lyssna på läraren". Jag har själv besökt ett franskt högstadium och varit med på deras lektioner, och jag kan säga att det var en ENORM skillnad.



Sen är ju självklart inte allt bättre i Sverige. Utan det är mer själva fenomeet som jag tycker är intressant. Att man glorifierar sitt hemland så mycket när man flyttar utomlands. Det sker ju i princip överallt och är en av anledningarna till att så många invandrare har svårt att integrera sig. Nu har jag själv inte det problemet (har många franska vänner och är tillsammans med en fransman), men det är som sagt väldigt vanligt!

2012-01-18 @ 13:09:08
URL: http://softcotton.blogg.se/
Postat av: jaroq

Jag förstår det Du säger - men jag håller inte med - för mig är det mer att ”se” hur dåligt allt egentligen fungerar trots allt ”skryt” att vi (Sverige) ”anses” bättre än ”dem” (resten av världen) spec. då När det -verkligen- gäller! t.ex. svågerpolitiken & ”korruptionen” likartad i Sverige som t.ex. Italien - skillnaden är väl ”endast” (!?) den att i Italien VET alla - i Sverige ”låtsas” man att det inte existerar... (strutsandet är såå mkt vanligare i Sverige än annorstädes!)



Kanske är det för att vi tillhör olika ”årskullar” det var ett tag sedan jag själv gick på högstadiet ;) - har endast ”kontakt” genom yngre syskonbarn o vänners barn... (äv. i Frankrike)

Retorik finns ju som ett ämne i Franska (end. vissa?) skolor - men inte i Svenska, vad jag förstår är inte ens ett ämne (förrän på universitetsnivå)

Den s.k. ”svenska pedagogiken” fungerar kanske i teorin - men i praktiken? Resultatet visar ju att den inte fungerar. Då alltför många ”barn” idag hamnar utanför, inte kan läsa... (för att inte tala om matematiken) - och de mer begåvade barnen lämnas alltjämt åt ”sitt öde” ... etc.

Att ha en pojk/flickvän (el./och ett lokalt förankrat arbete!) i det ”nya” landet underlättar såklart ”assimileringen” men kan ju som du säger; även accentuera ”olikheterna” ...



Återigen kanske en ”ålders” fråga!? ;)

Men ser snarare att alla dessa som ”glorifierar” är de som är ”sämst utrustade” för integrering. De vill/kan inte. De blir ”plötsligt” MER av det landet de lämnat bakom sig (oavsett anledning!) men, vi ”tillhör” den Kultur vi LEVER och verkar i - oavsett VAR vi ÄR födda

- att Alla sedan har olika -traditioner- gäller ju även inom samma språk/stad/land...

A & O/steg ett är att Först LÄRA sig språket(!) i det land du bor i. Även då det ”osynliga” social/kulturella språket. Det har ju ingenting att göra med eventuell ”hemlängtan” el. ”glorifiering” - Utan mer det livsfilosofiska Lev HÄR & Nu(!) - vilket i sig är ett ”problem” för fler än ”bara” invandrare ... det finns ju många svenskar som bott/bor utanför Sverige i ”20år” och de talar knappt det ”nya” landets språk och träffar BARA svenskar/nordbor, el. ”engelsktalande” (...)



Jag ser inte mig själv som ”mer svensk” bara för att jag är utanför Sveriges gränser - Men möjligtvis att jag är (anses vara!?) ”mer-italiensk” (sydländsk?) än ”svensk” i Sverige - och då endast för jag pratar så mycket (hela tiden) :D



och apropå mat (fullkornen) - så vet väl alla idag att det knappast finns något -bättre- än just den s.k. medelhavsdieten, så De Kan ”lugnt” äta sina baguetter(!) - ”alla” Svenskar lös-godis-ätande är ju mkt mer hälsofarligt!



cs Jaroq

ooops - det blev en lite längre ”tråd” än tänkt - bisou!

2012-01-19 @ 01:30:12
Postat av: Karin

Fast jag håller med om att man ser det som är dåligt med Sverige också, det är självklart! Det finns saker man uppskattar med Sverige och saker man uppskattar här. Angående korruption i politiken, så är jag inte tillräckligt insatt men vad jag vet är Sverige ändå inte lika korrupt som Italien, eller?



Angående skolan, så är det svårt att säga när man inte vet någon statistik (vilket inte jag gör). Men jag vet att här är det även många som inte slutför det motsvarande gymnasiet, och inte pluggar vidare på universitet. Så det beror kanske lite på vad för siffror man tittar på. Men jag håller med om att det finns saker som behöver förbättras med den svenska utbildningen! Och jag vet faktiskt inte vad som är orsaken till att vi (om det nu är så) ligger sämre till än förut. Kan det vara alla privatfinansierade skolor som har slappa tyglar? Det är helt klart att franska skolbarn pluggar MER och hårdare än svenska. Till ex. när jag var au pair så hade de 4 och 5-åriga flickorna i familjen ENORMT mycket läxor när de kom hem, och var tvungen att sitta ibland två timmar innan de kunde börja leka. Men frågan är om man vill att det ska se ut så?



Jag vet inte om jag håller med om det där angående de som glorifierar. Jag tror det är ganska oundvikligt när man flyttar utomlands. Det är liksom som en fas i början. Det är klart att det blir ett problem, om man aldrig lyckas integrera sig med resten av befolkningen. Men jag tror att de allra flesta lyckas väldigt bra med sitt liv i det nya landet, även om man har en förkärlek för sitt hemland. Det tror jag de allra flesta egentligen har, som flyttat från sitt hemland (i alla fall de jag pratat med). Jag har till ex. jobbat här i ca ett år nu och umgås enbart med fransmän här. Så jag skulle säga att jag integrerat mig väldigt bra och lärt mig språket efter en kort tid. Men jag håller med om att det blir ett problem om man inte inser att man måste anpassa sig till sitt nya land. Om man inte anser det nödvändigt att lära sig språk, skaffa ett jobb/plugga, och vilja förstå den nya kulturen man lever i.



Och uttrycket "mer svensk" kanske var lite klumpigt. Jag menar snarare att jag lärt mig uppskatta saker med Sverige, som jag inte riktigt la märke till innan. Sånt man tog förgivet. Men självklart finns det saker jag föredrar med Frankrike också. Annars skulle jag trots allt inte bo här! :)



Och angående maten, så tycker jag det där är väldigt intressant. Jag skulle inte säga att de äter bättre här än i Sverige, långt ifrån. Croissants och nutella till frukost, ost och bröd till varje måltid, ofta efterrätt. Barnen får kinder-choklad till mellanmål när de kommer hem från skolan. Så det där med medelhavdieten, undrar om inte den gäller mer Grekland? Här i frankrike finns det i alla fall inte mycket till medelhavsdiet. Det skulle vara olivoljan då, men det äter vi ju i Sverige också.



Och det där med att vi äter mest lösgodis i världen (eller vad det är) tycker jag är intressant. För hur mycket socker äter inte till ex. fransmän eller danskar (med sina wienerbröd och bröd med sylt) till frukost? Medan vi äter fullkornsbröd eller havregrynsgröt. Vi äter förmodligen mer lösgodis än dem, men skulle man jämföra hur mycket socker vi får i oss under en livstid tror jag inte skillnaden skulle bli så jättestor.



Och ja, mitt inlägg blev också lite längre än tänkt, haha!

2012-01-19 @ 13:41:36
URL: http://softcotton.blogg.se/
Postat av: Jaroq

Med tanke på den skatt svenskar betalar - borde ALLT vara så mkt bättre... och det gäller ju framförallt Omsorg (sjukvård/äldrevård/skola)

ang. ”korruption” i Sverige - så gäller det alltjämt att KÄNNA rätt personer... ”mingla” i ”rätt” kretsar, el. gå via bekanta etc. För att överhuvud taget få tillgång till ”rätt” hjälp... el arbete - Vilket vad jag ”hör” inte har ändrats något de senaste 25åren...



Svenska skolsystemet började dala redan 1968 ;) och numera, alla dessa ”små” privata och endast ”penning hungrade” Rektorer/skolor borde ”enkelt” kunna rensas bort, just därför att de också FÅR skattefinansiering... (?)

Skolsystemet (i EU) är nog ”generellt” inte till för att lära (entusiasmera) ”ungdomarna” ... Utan mer ”förvaring” istället för s.a.s. GE (väcka!) Viljan att fråga/lära/söka ... vilja bli ngt.

Inlärande i sig är väl aldrig dålig ... den repetitiva inlärningen (på gott o ont) så sitter ju den där - även om nu t.ex. rabbla franska verb INTE för Dig framåt senare i livet :D

Hjärnan är ju en muskel som behöver tränas (läras upp/användas) Så Läxor är förmodligen ett nödvändigt ”ont” - DÄR gäller det ju att ha lyhörda (BRA) Lärare! Som SER (och tillåts Se!) individen i Varje Elev - att det inte är HUR eleven når fram till kunskapen utan att ”barnet” hittar EN (egen) väg till svaret s.a.s.



Och OM Du tycker om s.k. ”onödigt” Vetande se på div. Talks på <ted.com> (!!)

Sök på t.ex. Jarod Diamond (mannen ”bakom”: mångfald Är bättre Än enfald!)



Ja, jag håller med om att INTE (aldrig) Glömma sina Rötter, men den bör ju inte ”mörka” den verklighet där någon faktiskt BOR - Vilket jag (tyvärr) träffat på... Dessa personer är ju aldrig ”hemma” någonstans... De lever i ngn slags ”expat-bubbla” ...

Jag söker själv aldrig upp svenskt el svenskar BARA för att det Är Svensk. (även om jag såklart tycker det Är bra, och nödvändigt OM det nu finns barn!)



När det gäller mat så är det troligtvis lika olika från familj till familj som det är mellan olika länder, men tillgången till FÄRSK mat är iaf större i Italien (Frankrike) än Sverige.

Det jag uppskattade med franska skolor var bl.a. det att det gavs en MÅLTID (förrätt - huvudrätt - efterrätt) Lagad på plats! - Inte ngn gammal ”snabbmat” fraktad genom halva Sverige! Att skolmaten KAN ”stjälpa” el ”hjälpa” Inlärningen är väl ingen som Inte Vet idag!? (och att det på sikt därför alltid blir ”billigare” att laga maten på plats)



Förmodligen är det ”lättare” att leva/äta efter årstiden, i Medelhavsländerna (OM Du Vill!) men snabb fabriks mat finns ju numera överallt, så idag snarare ett eget val, hur och vad man äter - kunskapen/forskningen om hur olika livsmedel påverkar oss finns ju!

Är själv (super) allergiker så jag vill VETA Vad jag äter, och maten har ju ”generellt” inte blivit ”renare” bara för att den beskrivs som ”ekologisk” (tvärtom)



Det är ju inte sockret i sig som ÄR den största hälsofaran - utan alla dessa syntetiska tillsatser i (bl.a.) lös godis (o viss snabb mat) Där finns ju flera studier som bevisat att många sk. ”bokstavsbarn” (el ”allmänt stökiga” skolbarn) blir Bra iaf mkt Bättre - endast av en förändrad kost(!) - många av dessa artificiella synteter ger som bekant ”fett” i hjärnan; synapserna slutar/kan inte längre kommunicera(!) - syns tydligt när de scannar hjärnan. Men det bästa är ju att NYA hjärnceller KAN bildas tills vi Dör ;) (trots att hjärnan slutar att växa i 25års åldern!)



Vet inte hur stor andel franska barn som ÄR överviktiga? - men i Italien har det iaf på senare år blivit ett ”växande” problem... I Sverige är/finns det väl sedan länge?

(trots att svenska skolor alltjämt har ngn form av ”allmän” sport på schemat!?)



Även om jag inte ”tror-blint” på statistik så lär ju en stor andel svenska skolbarn INTE äta någon frukost alls - därför har de/vill de införa Frukost ”på schemat” i skolan(!)

Så Hur många svenska skolbarn (el. vuxna) Äter havregrynsgröt till frukost? Jag känner iaf ingen varken svensk el annan! Själv ”lärde-jag-mig-det” när jag bodde en vinter i London av en Engelsman! :)) - fast ”idag” äter jag det ytterst sällan (!) om/När jag är i Frankrike dricker jag oftast Varm Choklad till frukost!



;) Blev visst ett lååångt inlägg till

KRAM

Jaroq

2012-01-20 @ 06:08:45
Postat av: Karin

Haha, nej, det där med havregrynsgröt till frukost (sorry om jag börjar i fel ände nu) gäller nog med all säkerhet inte små skolbarn. När jag var liten åt jag flingor och fil till exempel eller en macka. Men som vuxen har jag nästan alltid ätit det till frukost (förutom på sommaren då). Det låter ju i alla fall väldigt dåligt om många skolbarn inte äter frukost alls nuförtiden! Viktigaste målet på dagen ju.



Och jag håller med om skatten, att i vissa fall känns det som att det inte märks av. Men tänk på sådana självklarheter som gratis tandläkarvård upp till 20 år till exempel. Jag är 23 och jag har då aldrig betalat någonting när jag varit på sjukhuset, eller jo typ 70 kronor för en hälsokontroll. Är inte det rätt bra ändå?



Men en annan sak jag tänkt på, är det dåliga skicket på (och de höga priserna!) i kommunaltrafiken i Sverige. DET förstår jag inte. Här är både bussarna och tågen i mycket fräschare och bättre skick än hemma och biljetter kostar nästan hälften så mycket.



Jo, jag känner också till folk som bara söker sig till svenskar och vägrar lära sig språket. Vet flera som har bott här i typ tre år och fortfarande inte kan en mening franska. Sånt är trist! Men jag tror det har att göra med osäkerhet, att man inte vågar.



Och jo, det verkar som att kvalitén på maten i skolorna här är mycket högre. De som är anställda på skolorna verkar faktiskt vara kockar, och inte bara "matsalpersonal" som det känns som i Sverige. Däremot har de godisautomater typ överallt, även på grundskolorna, DET kanske inte är sådär jättesunt.



Och jo, lösgodis är med all säkerhet inte något av de bättre Sverige har att komma med direkt. Här är det många som äter Haribo-godis och sånt, skulle gissa att det är lite samma ämnen i. Men att vi äter mer smågodis är jag övertygad om!



Jag tycker faktiskt att man börjar se ganska mycket överviktiga barn här. Inte så jättemånga vuxna, men en hel del barn. Om det är mer än i Sverige är svårt att säga. Men jag tror att den generationen som växer upp nu i Frankrike kommer att få större problem med fetma än dagens vuxna. I och med allt stillasittande, datorer, internet... Ja mindre aktivitet helt enkelt. Samma utveckling som i Sverige och i så många andra länder. Men det återstår väl att se!



Och vad kul att du bor i Italien förresten (om jag förstått rätt?), vilken stad bor du i? :)



Kram

2012-01-20 @ 19:12:18
URL: http://softcotton.blogg.se/
Postat av: Jaroq

hmm... var själv en av dess ”frukost-hoppare” ;) Mest för att jag inte hittade något GOTT som jag tålde :( Så min ”vanligaste” frukost Är Färsk Fruktsallad... Gillar Yoghurt,

Tål inte Arlas (och nu i höstas blev det ju allmänt känt att de inte är såå ”rena” ... )

Än så länge fungerar dock Valios Glutenfria Medelhavsyoghurt...



Visst är det BRA med ”gratis” sjuk o tandvård för barn - men idag borde ”vuxen” vara senast vid arton (som körkort/rösträtt/etc.) - För det är ju alltid någon-annan som betalar(!) I Sverige blir der oftast pensionärerna (så De måste betala än mer Skatt på Sina redan beskattade pensionspengar) I Ungern t.ex. så reser alla ålders pensionärer gratis i kollektivtrafiken, inom hela Ungern! Det borde ju vara så i hela EU (inom det egna landet) Och naturligtvis mkt billigare ”generellt” för alla! Så att det blir ett lätt (biligaste) val! Tror att det redan var för drygt ”20-30år” (?) sedan som engelsmännen testade det i London, lägsta möjliga pris - fler resenärer - mindre bilar i city ...Och det fungerade Bra för ”folket” - ”alla” hoppade på bussen!

Nu har Italien det högsta bensin priset i EU - dyrare transporter - dyrare mat (ALLT)

den ”kopplingen” tycks svår (...) för politiker/teknokrater att ”förstå” i hela EU (...)



Jag försöker iaf alltid lära mig vardagsfraser och ett 20 tal ord ... äv. om jag s.a.s. inte -kan- Prata på språket - så mkt roligare!



När det gäller mat - så är det väl i Frankrike (som Italien) att Alla ”kan” o känner till ”sin” mat, regionala specialiteter - och är ”stolta” över den - även om de sedan ”bara” äter snabb(skräp)mat... har de en bra/bättre ”grund”!? Och numera ”alla” även i Italien ofta köper halv o hel fabrikat ://



Italien har klart fler överviktiga barn än ”förr”... Det finns ju ”sport” men ingen ”vanlig” gymnastik i skolorna som i Sverige. Så stillasittandet är säkerligen en stor del av orsaken - Som det brukar sägas iaf ”vi kvinnor” bör ;) vara aktiva minst 40min 4 dagar i veckan ”flåsnivån” : kunna prata men inte sjunga :)) men tror ändå att alla dessa ”kemikalier” (i mat o. miljö, etc) är den större orsaken.

Nutella tillhör nog trots allt, en av de ”bättre” ;) och Fransyskorna är ju ”ö-kända” för att vara slanka trots goda kakor och croissanter etc ;) för De handlar ju sitt dagliga bröd hos en -riktig- Bagare! som Använder Riktigt Smör! Bra Mjöl etc.



Roma ... senast ;)

För tillfället ”hemma” och ”slåss” med byråkratin ;p Så av det jag SER/möter och ”får” som ”svar” ... kan jag endast konstatera INGENTING fungerar (!)



Men Är Född Optimist!

Cari Saluti



2012-01-24 @ 05:55:42
URL: http://jaroq.wordpress.com/
Postat av: Jaroq

...till bringande helgen m en nybliven gluten int. familj ... min Valio yoghurt är (såklart) Laktos Fri ;)



KRAM

2012-01-25 @ 15:04:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0