lördag

Känner mig på väldans bra humör idag! Har jobbat mitt första pass idag och även om jag stundtals kände mig som en vilsen duva så gick det mestadels bra. Det gäller ju bara att lära sig allt i början och när man väl fått in allt så känner man sig mer säker. Den första veckan/de två första kommer jag bara jobba 15 timmar i veckan så det är alltså 3 timmar per dag. Sen kommer det stiga till antingen 25 h/vecka eller 35 h/vecka, har inte riktigt bestämt mig än men jag tror det blir 25 h. Sen kanske jag kan få in någon barnpassning eller liknande under några andra timmar i veckan.

Kom hem för en halvtimme sedan och nu tänkte jag slänga mig in i duschen och sen ska jag iväg till Camilla, en dansk tjej som har födelsedagsfest hemma hos sig. Seb kommer senare då han slutar vid halv elva. Ska bli kul att träffa lite folk!

Kram på er och ja, jag är sjukt avundsjuk på ni Eklundare och Roosare som är på 50-årsfest just nu!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej!

jag hittade nyligen din blogg efter att ha googlat info om franskplugg i nice. undrar hur mycket pengar som går åt som student, tänker på boende osv?

att hitta boende hjälper väl mälardalens högskola till med, men betalningen står man för själv?

jättetacksam om du svarar! i bloggen eller via mejl.

vet du hur stora chanserna är att få jobb? om man kommer som ny till nice med gymnasiefranska i bagaget.



/tjej som funderar på att plugga i nice genom mdh

2011-04-09 @ 22:42:57
Postat av: mormor

Hej.Vi saknade dig jättemycket på 50 års kalaset. Av mina nära o kära var det bara du som fattades. Det var mycket folk och vi hade trevligt. Förutom dom närmaste släktingarna så kom det många av Uffes kompisar som jag inte sett på länge.Bla. Hasse med tvillingarna som är stora flickor nu.Dom går i nian redan och är jättegulliga och väluppfostrde. Det var ju lyckat att Viktor befann sig i Sverige också. Han återvänder till Japan den 14 i denna månad. Det var kul att få träffa alla Uffes vänner och bekanta. Var med dig i tankarna igår när du skulle till nya jobbet. Det började bra förstår jag av det du skrev. Lycka till i fortsättningen kära du. Puss o kram.

2011-04-10 @ 12:03:27
Postat av: Karin

Anonym: Hej! Nu pluggar ju inte jag utan jobbar här (tidigare som au pair). I början läste jag en tre månaders franskakurs men det var inte via Mälardalens högskola! Så det har jag alltså ingen erfarenhet av. Du får ju studentmedel från CSN som om du pluggar hemma i Sverige och det räcker gott och väl! Jag har svårt att säga hur mycket det kostar per månad. Det beror väldigt mycket på vad man har för vanor osv. Maten kostar ungefär som hemma och likaså kläder osv. Lokaltrafiken är däremot billigare!



Franskan är ju nyckeln om du vill få jobb. Speciellt eftersom arbetsgivare och kollegor ofta bara pratar franska. Så det gäller att kunna förstå någorlunda bra och våga uttrycka sig en del! Pluggar du här innan så är det ju jättebra, för då blir du mer och mer van vid att prata och utvecklar språket!



Jag har varit här i ungefär ett år och började söka "vanliga jobb" för ca 3 månader sedan. Café/restaurang-branschen är nog det bästa att söka på, då det kräver "minst" franska. Där har ju vi svenskar också en fördel då vi pratar engelska vilket är eftertraktat. Det är absolut inte omöjligt att hitta jobb, speciellt inte innan sommaren då turistsäsongen börjar. Håll koll både i skyltfönster, på nätet och gå runt och spontanfråga. Då kommer du hitta ett jobb så småningom!



Lycka till!

2011-04-11 @ 19:52:56
URL: http://softcotton.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0