min dag


Tog en annan väg till strandpromenaden och gick på några mindre gator med Chanel, Armani, Maxmara och Louis Vuitton.


Jag vet inte vad den här parken heter men jag kommer i alla fall ihåg den jätteväl från när jag var i Nice i nian. Den ligger ungefär vid gamla stan. Som ni ser var det strålande väder idag!



Det är så fint i hamnen!

Butiksdelen i den skandinaviska restaurangen Fjord, 21 rue Francois Guisol. En massa svenskt godis, kakor, mat och dryck.

Det fanns en massa sill och olika fisksorter. Men den färska laxen var svindyr och sillen var jag inte säker på att de andra skulle vara särskilt förtjusta i...

Så jag köpte ett halvt kilo köttbullar, Ahlgrens bilar och Ballerinakakor. Butiksinnehavaren insisterade på att alla fransmän var galna i Ballerinakakor.

Sån här fin utsikt har man när man går tillbaka.

Bilderna jag tog innan den äldre herrn började prata med mig.

Jag avslutade dagen med en lunch/middag på Brioche Dorée. Högst upp har man bästa utsikten och kan spana på folk utan att de ser en...

Jag fick mig en rätt lång promenad idag även fast jag var dålig. Konstigt nog kändes det som att näsan löstes upp lite när jag kom ut och det kändes lite bättre ett tag. En promenad gjorde nog ingen skada!

Det var inte särskilt svårt alls att hitta till den skandinaviska restaurangen, den låg precis vid hamnen. Nu återstår att se om köttbullarna jag köpte med mig faktiskt smakar som svenska köttbullar! Butiksinnehavaren var i alla fall väldigt trevlig och vi pratade rätt länge. Det är först nu som jag märker att jag kan prata mer och är inte lika rädd för att göra fel. Det är kul när man kan ha långa konversationer med folk och märker att det faktiskt flyter på bra! När man inte vet ett visst ord är det lätt att "gå runt" ordet och förklara på ett annat sätt, vilket man blir bättre på ju mer man får öva på det. För nästan alltid går det att förklara en sak på flera olika sätt.

Haha, sen hände en ganska rolig sak. Jag satte mig i en liten park där det finns några bänkar, i slutet på gamla stan kan man säga. Väldigt mysigt ställe. Satt där och tänkte ta det lite lugnt men sen kom det en äldre herre i 70-årsåldern och satte sig på bänken bredvid. Till sist frågade han "Vous êtes francaise?" och flyttade sig närmare mig och jag svarade att jag var från Sverige men pratade lite franska. Ja, sen slutade det med att jag satte mig på hans bänk och vi pratade en stund. Han frågade mest vad jag gjorde här och sådär. Vi pratade lite om Sverige och Frankrike och han tyckte jag pratade jättebra franska vilket var kul att höra. Kände mig faktiskt riktigt duktig för vi satt och pratade ett bra tag och det var inga problem alls att förstå varandra.

Sen till det roliga med det hela. Efter ett tag så frågade han om jag hade ett telefonnummer. Jag blev lite chockad så jag svarade bara "jaaa...?" inte skulle han väl fråga efter mitt nummer ändå, en 70-plussare? Så sa han "om du vill att vi ska ta ett glas någon dag?" hahaha, jag visste inte hur jag skulle reagera. Tog det mest som att han skojade, men det verkade inte som att han gjorde det. Jag bara sa "nej, det är bra..." och sedan blev det en väldigt pinsam tystnad. Jag sa att jag var tvungen att gå hem och lägga maten i kylen och han skulle till sin bil så vi gick skilda vägar.

Haha, vilken knäpp en! Han var säkert 75. Vad trodde han egentligen, att jag skulle vilja ta en drink med en som är mer än 50 år äldre? Fransmännen har i alla fall ingen brist på självförtroende...


Kommentarer
Postat av: Mats

Ha ha ha ha den var kul det kanske även saknades självinsikt ha ha

2010-03-11 @ 21:32:43
Postat av: Karin i Nice

Hahaha, ja uppenbarligen :P

2010-03-11 @ 21:36:33
URL: http://softcotton.blogg.se/
Postat av: ida

Det ser helt underbart ut som vanligt!

2010-03-12 @ 09:42:13
URL: http://idaerikson.blogg.se/
Postat av: Emma

Jag bara ryser när jag ser bilderna! Helt jäkla fantastiskt ser det ut att vara! Härligt med tedrickande på balkongen och en dag på stranden, det skulle jag nästan kunna döda för! Haha! Kram!

2010-03-15 @ 15:44:14
URL: http://modenessa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0