Sol

 
Jag älskar verkligen dessa dagar då man kan sitta ute på terrassen och njuta av solen. På ett sätt skulle jag vilja stanna tiden i mars-april, för vädret är så otroligt fint då och dagarna är precis lagom varma. Jag älskar verkligen våren här, kanske för att det var vid den tiden som jag kom hit första gången när jag var 14-15 år. Jag kommer verkligen ihåg hur underbart jag tyckte det var då, med de sammetslena, ljumma vindarna och det turkosglittrande havet som ännu inte var fullt av badande turister och strandattraktioner.
 
Sommaren här har jag en slags hatkärlek för, med sin klibbiga hetta och brist på skugga och vila. Man känner sig lätt klaustrofobisk och man får liksom ingen ro. Svårt att sova, turister överallt, långa och jobbiga arbetsdagar, speciellt om man jobbar inom restaurangbranschen som jag gjort varje sommar och förmodligen (men förhoppningsvis inte) kommer göra i sommar igen. Sommaren är bara en enda lång grötig dvala då man bara jobbar, äter och sover och aldrig orkar göra något roligt som att gå till stranden eller gå ut, för när man kommer hem från jobbet är man helt blöt av svett och så slut att man däckar direkt i sängen.
 
Men det är klart, kommer man hit som turist är sommaren förmodligen alldeles underbar. Inte riktigt som våren, men härlig på ett annat sätt. Med sitt myllrande folkliv och nattlivet i gamla stan på kvällarna som håller på till gryningen.

Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Jag håller med dig om sommaren! Den bästa perioden är maj och september tycker jag! Fast eftersom jag jobbar i Cannes så är maj lite jobbig med filmfestivalen...
Det är jobbigt med alla turister för att de stannar upp mitt i gatan så att man går in i dom eller håller på att köra på dom! Men såklart så tycker dom att rivieran är urmysig på sommaren =)

Svar: Visst är det så! Ja, de bor ju inte här året om så det är klart de älskar Rivieran på sommaren också :) ja, Cannes är lite crowded i maj... Kan tänka mig att det är lite påfrestande! Även fast man själv var turist här en gång i tiden så blir man ju galen på alla horder av folk och vill helst bara att de ska försvinna... ;)
Karin

2013-01-28 @ 16:50:58
URL: http://detljuvaliveteller.blogspot.fr
Postat av: Nasha

Hej! Du kollade ju in på min blogg så jag var tvungen att gå in på din. :) Åh vad avis jag blir på att du bor i Nice. Det är min absoluta favoritstad och det stället jag drömmer om när jag vill komma bort och bara vila. Har varit där 2 somrar nu och bara älskar det. Njut av det så mycket du kan! :)

2013-02-01 @ 21:50:11
URL: http://callmenasha.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0