kulturskillnader

Måste berätta en lite märklig sak som jag funderat på sen lektionen idag. Det har lite att göra med kulturskillnader mellan våra länder. Jag har ju en ny klass nu och av någon anledning kom vi in på följande ämne. Nämligen om det är regel på att man måste duscha naken i omklädningsrummet innan man går ner i bassängen i badhuset. Haha, fråga mig inte hur vi kom in på detta ämne men läraren verkade vara väldigt fascinerad över att när han var i Danmark så kollade alla konstigt på honom för att han hade badbyxorna på sig. För här i Skandinavien är det ju liksom vett och ettikett att man är ren innan man går ner i bassängen. Det har ju med hygienen att göra och att ingen ska vara smutsig när den går ner i badet.

I Frankrike (och många andra länder) är det å andra sidan regel att man INTE får vara naken i duschen. Alla andra verkade ha en helt annan uppfattning än mig och verkade tycka det var konstigt så som vi har det. Läraren sa även att barnen kunde få tramautiska upplevelser med sig i vuxen ålder om de såg okända nakna kroppar i omklädningsrummet.

Hahaha! Är det inte det roligaste ni hört? Jag tänkte verkligen "Hörde jag rätt?!" när han sa det. Traumatiska upplevelser för att man ser lite nakna kroppar? Det är så himla långt ifrån vårat tänkande om naturlighet som vi har här i Skandinavien. Här tycker vi ju bara att det är sunt om barn ser lite nakna kroppar, det är ju så vi ser ut. Det är snarare bara bra om barn får lära sig att alla ser olika ut och att det inte är något konstigt med det. Det roliga var att alla typ nickade och verkade instämma i hans uttalande. Jag orkade inte riktigt ge mig in och argumentera men kunde inte låta bli att skratta lite inombords och tänka "det här skulle de höra där hemma".

Jag har då sett många nakna kroppar i duschen i omklädningsrummen som barn och inte är det något fel på mig! Fransmännen däremot...


Kommentarer
Postat av: Frida M

Ja, nu är det mest slask fast det kom en snöpust idag under dagen..men det är bara att drömma sig bort till värmen!

2010-03-02 @ 19:17:52
URL: http://lovelymi.blogg.se/
Postat av: Christine

Haha ja det där är lite märkligt! Oftast har de ett ganska öppet duschrum med, precis innan bassängen. Så att duscha utan badkläder efteråt verkar inte höra till vanligheterna.

Sen måste man ha badmössa på sig när man simmar.



Ja fransmän säger jag bara...

2010-03-03 @ 10:35:40
URL: http://christineiparis.blogg.se/
Postat av: Mats

Ack ack det finns åtminstånde i sverige badhus typ i södertälje och var det nu var,där kolerahalten är för hög i bassängerna för att folk inte tvättar sig ordentlig och det gör man ju bäst naken,

men kul och annorlunda resonemang " traugmatiska uppleverser" ho ho ho

2010-03-03 @ 22:17:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0