gnälliga fransmän

Herregud, vad trött jag är på många fransmän. De äldre är verkligen värst, och då menar jag 40 och uppåt.

Nyss blev kvinnan som har agenturen typ sur för att jag råkade skriva "tu" istället för "vous" i EN mening i det senaste mailet. Alltså du, istället för ni. Jeeeeeesus! Kan de inte ta pinnen ur... ja ni vet var. Kan ni fatta att en äldre kvinna tar illa upp över en sån löjlig sak? Speciellt när hon vet att jag INTE är fransk eller har franska som modersmål. Herregud, jag försöker ju. Men det har de tydligen ingen förståelse för...

Nej, tacka vet jag svenskar som har normala och rationella värderingar. Där de äldre inte automatiskt är mycket viktigare än de unga bara för att de är just äldre. Hela den mentaliteten tycker jag är så otroligt mossig.

Respekt åt båda hållen kanske vore något.


Kommentarer
Postat av: Christine

Haha, ja det där är ju bara nördigt! Snacka om att ha liiite höga tankar om sin egna status. Respekt pâ bâda hâllen, helt rätt!

2010-07-25 @ 12:53:07
URL: http://christineiparis.blogg.se/
Postat av: Ruth Frida Marie

Så många gånger som jag varit i frankrike, har jag ännu inte stött på någon sådan besserwisser. Hört talas om, men aldrig träffat själv. Men min tid kommer nog den också. Vänta bara, hehe. Fast man kan ju alltid hoppas. Du har nämnt Nice flera gånger. Har du bott där eller nåt:)?

2010-08-21 @ 22:18:02
URL: http://bubbennilsson.blogg.se/
Postat av: Nawal

Ja det där med tu eller vous är tydligen väldigt viktigt i franskan. Tråkigt att folk inte kan ha överseende med att man faktiskt kan råka skriva/säga fel ibland.

2010-08-22 @ 11:23:51
URL: http://newl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0