le premier jour (varning för långt inlägg!)


Från mitt fönster


Mysig, lummig innegård


Mitt fräscha dubbelrum!

Fint stort fönster med fransk balkong


Rue Hérold, gatan jag bor på (skolan är det gula huset där framme)


Första anblicken av Promenade Des Anglais och det underbara havet



Den här är till dig mamma! Du skulle dö om du såg alla söta små hundar här. Ska försöka fota lite bättre nästa gång...





Jag bad en snäll tant fota mig.


Festivalen, Bataille des Fleurs
Mycket färgglatt!

Hann även med en tur i Vieille Ville, Gamla stan! Det mesta var stängt dessvärre på grund av att det är söndag.

Lunch på stranden framför skvalpande vågor. Dock blåste det lite, men det var skönt att sitta i solen!

Jaha, då är första dagen snart avklarad! Och vilken äventyrlig en. Herregud vad mycket jag varit med om känns det som, haha. En lång dag!

Flygresan gick i alla fall bara bra, planet var lite försenat men inga större problem. Hade bokat transfer så det stod en från skolan med en skylt med mitt efternamn på, kändes ju inte helt fel att få någon som tog väskan och skjutsade en hela vägen till skolbyggnaden! Kände mig nästan lite VIP där när jag kom och slapp bära min egen väska, haha.

Kom till skolan och kände mig lite smått förvirrad, killen som tagit min väska verkade inte ha så bra koll på någonting utan var mer en "springpojke" och han talade ingen engelska heller (som de flesta fransmän i och för sig). När jag fick mitt rum så var det nämligen ett dubbelrum! Fick lite panik ett tag, här hade jag betalat för ett enkelrum och så ska jag behöva dela med någon, det var jag inte alls beredd på. Han sa att jag skulle prata med skolreceptionen imorgon.

Det är nästan helt tomt på min våning vad jag har märkt (förutom mat i kylskåpet? hmm...) så när jag sedan lämnat av väskan och tänkte ge mig ut en stund så kände jag mig lite hjälplös. Hittade typ inte ut och den stora dörren jag kom in ifrån var helt fast, så jag fick springa runt och leta efter en annan utgång som jag sett ifrån fönstret. Till slut hörde jag att det var liv på våningen nedanför så jag knackade på dörren till köket och fick till slut hjälp av en snäll tysk kille som visade mig hur man öppnade dörren. De verkade väldigt trevliga allihopa.

Kom i alla fall ut, i bomullsjackan och härligt strålande solsken och bestämde mig för att ge mig ner mot Promenade des Anglais. Det visade sig att det inte alls är svårt att hitta här i Nice! Om man bara utgår från strandpromenaden är det ganska lätt att komma ihåg var man kommit ifrån. Så det blev inga (större) problem att hitta. Gick längs med promenaden och bara njöt! Så himla vackert och havet är precis lika turkost som det är på sommaren. Det är fullt med människor där och framförallt nu under festivalen är det extra livligt på gatorna. Det står godisstånd och gulliga äldre fabröder som spelar instrument längs med vattnet och en väldigt pratsam gubbe som säljer rostade jordnötter som varje gång jag gick förbi ropade" hallå hallå" på svenska.

Min lunch bestod av en McFlurry till lunch framför vågorna medan jag lapade lite sol. Nu har jag verkligen förstått det här med fransmännens ineffektivitet, jag tror jag stod i kö 20 minuter på McDonalds för att köpa min McFlurry och det var två kunder framför mig! Måste vara rekord.

På väg hem fick jag hjälp av en fransman som agerade guide åt mig, vilket jag verkligen utnyttjade eftersom jag inte hittade till min gata. Vi fick fråga flertalet personer på vägen och till slut kom vi fram. Kom sedan underfund med att han nog var så hjälpsam för att han var ute efter mitt mobilnummer...

I alla fall, när jag sedan kom tillbaka så var det fortfarande tomt på min våning och jag fick inte igång internet och visste inte om jag skulle vänta någon gäst till mitt dubbelrum. Så kände mig lite förvirrad ett tag. Men lyckligtvis stötte jag på en jättesnäll gubbe som jobbar här och jag fick tillfälle att fråga honom och då fick jag veta att de har brist på enkelrum så jag får bo i ett dubbelrum tills vidare! Haha, vilket flyt va? De är mycket större än singelrummen. Fick även koden till WiFi så nu kan jag surfa hur mycket jag vill!

Så nu känns allt bra! Har däremot ingen frukost tills imorgon... Ska springa ner sen och kolla om jag hittar något som har öppet, förut såg jag ett boulangerie som runt hörnet som hade öppet idag så hoppas att det är det fortfarande så kanske det blir färsk baguette till frukost!

Ovan är ett axplock av alla bilder jag tagit idag!


Kommentarer
Postat av: Christine

Oh la la du! Inte illa pinkat där, ser superfint ut. Sitter här och småfnissar åt det du skriver, jag hatar McDonalds i Frankrike, haha! Är nog värre där nere med... de tar det ju lugnare än i Paris iafl ;-) Fast nog en skönare atmosfär.



Minns Nice och den fina stranden, staden är liten men mysig. Åh nu vill jag nästan flytta till Nice istället! :-P



Btw, kan inte du adda mig på FB? Om du har det vill säga. Tänkte adda dig men är nog lättare fäör dig att pricka rätt, finns bara en av mig, hehe. Mitt efternamn är i mailadressen :-)



2010-02-14 @ 20:43:29
URL: http://christineiparis.blogg.se/
Postat av: Sari

Wow!! Underbara bilder, blir tokavis på dina nya äventyr som väntar :)Hoppas du får sussa gott inatt, kram!

2010-02-14 @ 21:25:04
URL: http://withfashion.blogg.se/
Postat av: ida

Det ser helt underbart ut! Fy fasen va skönt med vår. Hoppas du har det bra!

2010-02-19 @ 17:38:33
URL: http://idaerikson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0