första skoldagen


Vi åt lunch på La Brioche Dorée och fick varsin meny med macka, dryck och dessert för 7 euro. Blev riktigt mätt! Men gott var det.

Lisa som kommer från Tyskland. Både Lisa och Monika bor i värdfamilj.
Monika från Schweiz. Det är en massa Schweizare på skolan!

I gallerian.


Jean Médecin

J'aime beaucoup!

Inne på Monoprix.

Självklart finns det även en enorm vinavdelning som man lätt skulle kunna gå vilse i.

Smet även in på ett jättegullig Chocolaterie/patisserie som inte låg långt ifrån där jag bor. Tur att jag var så mätt från lunchen...

Dagen började kanske inte så bra med tanke på att jag fått feber och svullna halsmandlar. Kände redan igår att jag var varm och på väg att bli dålig. Vaknade i natt av feber och extremt ont i halsen. Tog en Ipren men kände mig fortfarande febrig när jag vaknade. Fick pallra mig ner till klassrummen, det är i alla fall skönt att det är så nära!

Gjorde ju nivåtestet idag, det gick inget bra alls! Kände mig seg och frös på grund av febern och det muntliga testet gick hemskt! Så fort det började visste jag att det här skulle gå åt skogen. Det började helt fel och jag förstod inte alls vad han menade, jag fattade vad han sa men han ställde så konstiga frågor. "Qu'est-ce que tu as fais dans les vacances?" Vad gjorde du under lovet? Vilket lov?! Fattade inte alls och började svara på engelska mitt i allt. Gillar inte riktigt läraren heller och när man inte är bekväm med någon så är det ju inte särskilt lätt att prata på ett främmande språk inför personen. Nej usch, det var pinsamt. Han såg typ förbryllad ut och jag gick ut därifrån och kände mig smått misslyckad. Men hörde att jag inte var den enda som det gick dåligt för på det muntliga testet.

Slutade i alla fall klockan tolv och det var jätteskönt. Trots att jag hade feber och frös så gick jag och åt lunch med två andra tjejer som också kom i helgen. De var jättetrevliga båda två. Tog en Ipren innan jag gick och de kom upp och kollade på mitt rum. Vi letade sedan rätt på Nice Etoile som är shoppingcentrumet här och ligger på den stora shoppinggatan Avenue Jean Médecin! Vi åt lunch på La Brioche Dorée som har riktigt goda grillade mackor.

Efter lunchen gick de andra tjejerna tillbaka till skolan eftersom de går intensivkursen och har lektioner på eftermiddagen också. Jag bestämde mig för att vara kvar i gallerian och kolla runt lite. Det fanns inte så jättemycket klädaffärer men en hel del nischade som var lite roliga att gå in i. Bra mycket roligare än alla JC och Gina Tricot i de svenska galleriorna... Dessutom var det väldigt fräscht och mysigt därinne och många bra caféer. Det fanns en hel del bra klädaffärer ute på gatan men jag håller hårt i pengarna. Det är roligare om de kan gå till bio- och cafébesök och sådana nöjen.

Något jag märkt här är att de flesta stannar kort tid på skolan, de flesta jag stött på är här två eller tre veckor. Hörde till och med en som är här en vecka! Men då läser jag hellre på standardnivå och tre timmar per dag under en längre tid än går hela dagen under ett par veckor. På så vis får man ju mycket fritid också!

Nu sitter jag här på mitt rum och känner mig alldeles varm och febrig så orkar nog inte göra något mer idag. Måste ta mig ner för att köpa något till middag men det blir det enda jag orkar. Nyss knackade en dam på min dörr gällande depositionen för lägenheten, men hon skulle komma tillbaka klockan tre imorgon så jag skulle hinner ta ut kontanter. De flesta som jobbar här i byggnaden är jättetrevliga (förutom den där läraren som höll i nivåtestet...) och frågar om man trivs i rummet eller om det är något man undrar.

Nu ska jag nog ta och vila lite. Kram på er alla hemma i Sverige, hoppas ni har det bra!


Kommentarer
Postat av: Mamsen

Nu hittade jag kommentarer! Det var så svag färg så jag såg inte det igår.

Stackars min gumma! Hoppas det går snabbt över. Kommer du att ha samma lärare hela tiden?

Hoppas inte men annars är det bara att bita ihop.

Puss

2010-02-15 @ 17:21:03
Postat av: Karin

Åh, vad bra! :) Hoppas pappa förstår också. Ja, som tur är brukar jag ju inte vara sjuk så länge så får hoppas att det är bättre imorgon.



Nej, såg att jag skulle ha en annan lärare så det var bra :) Tror det var en tjej jag kommer att ha.



Puss och kram

2010-02-15 @ 17:27:17
URL: http://softcotton.blogg.se/
Postat av: Jenny Frid

Hej Karin!



Nu har jag hittat hit till din blogg.

Jobbigt att du fick börja med att bli sjuk, men jag hoppas att det snart är över.



Ha det fint!

Kram

2010-02-15 @ 19:19:47
Postat av: Jessica

Åh vad jag saknar Nice när jag ser dina bilder! Vilken tur att jag hittade din blogg!



Hoppas du får det himla bra!

2010-02-15 @ 19:42:48
Postat av: Karin

Jenny: Vad kul att du hittat hit! Tack, jag hoppas också att det känns bättre imorgon! :) Det var lite otur!



Hoppas det är bra med er!



Jessica: Får man fråga om du är någon Jessica jag känner? :)

2010-02-15 @ 20:07:39
URL: http://softcotton.blogg.se/
Postat av: Mats

som du ser så har jag hittat rätt till bloggen så nu skall det skrivas, gruummff är så trött så jag tar det sedan, god natt iallafall

Kram pappsen

2010-02-15 @ 21:33:18
Postat av: Jessica

Jag är en total främling.



På Carrefour hittar du en ännu större vinavdelning..och mat såklart;)

2010-02-15 @ 23:00:38
Postat av: Karin

Jessica: Ja, undrar om Carrefour finns här i Nice?! Har inte botaniserat mig tillräckligt bra ännu så har bara hittat till Monoprix! Men den borde ju finnas här iaf :)

2010-02-16 @ 13:58:39
URL: http://softcotton.blogg.se/
Postat av: Sari

Härlig uppdatering, jag njuter av fulla muggar :) Hoppas dock du blir frisk snart!n <3

2010-02-16 @ 15:36:49
URL: http://withfashion.blogg.se/
Postat av: Jessica

Jag vet inte om det finns fler men den jag brukade handla i ligger inte så långt från stan. Ta spårvagnen mot gamla stan hållet (kommer inte ihåg vad den heter), gå av vid Acropolis (tar väl tio min från jean médecin), gå rakt fram i samma riktning som spårvagnen tills du ser en frukt och grönsaksaffär, sväng in där och gå rakt ner på Boulevard du general Louis Delfino, snart ser du Mcdonalds och Carrefour.



Hoppas du förstår något av det där för det är verkligen värt att handla på Carrefour istället för Monoprix.

2010-02-16 @ 16:42:11
Postat av: Karin i Nice

Okej! :) Vilket bra tips, ska absolut försöka ta mig dit någon dag! Kan nog inte vara så svårt att hitta.

2010-02-16 @ 18:39:46
URL: http://softcotton.blogg.se/
Postat av: Jenny Frid

Hej Igen Karin!



Med oss är allt bara bra! Vi håller på och renoverar i vårad vardagsrum. Det skall bli lila :)



Jag hoppas att du mår bättre idag.



Ha det fint!

Kram



2010-02-16 @ 22:35:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0